in

7 lucruri pe care trebuie să le eviți pentru sănătatea ficatului tău

Stresul, oboseala și alimentația necorespunzătoare pot duce treptat la afecțiuni grave ale organelor interne. Pentru a le putea preveni este indicat un stil de viață echilibrat. Alimentația sănătoasă și exercițiile fizice duc la o stare de sănătate foarte bună.

Ficatul face parte din aparatul digestiv și are numeroase funcții în organism, în special în metabolism. Acesta este responsabil de sinteza unor substanțe necesare vieții și are rol în detoxifiere.

Află ce trebuie să eviți pentru menținerea sănătății ficatului!

Funcțiile și importanța ficatului tău în organism

Ficatul îndeplinește peste 500 de funcții și este cel mai greu organ al corpului uman. Este situat în partea dreapta a abdomenului, sub coaste, fiind astfel protejat de traumatisme. 

Printre cele mai importante funcții ale ficatului amintim următoarele: 

  • Funcția metabolică: sinteza colesterolului, fosfolipidelor, lipoproteinelor și a lipidelor;
  • Joacă un rol important în metabolismul proteinelor și glucidelor;
  • Produce bila, deci are funcție secretorie;
  • Sinteza de glucoză din acid lactic ;
  • Sinteza unor elemente esenţiale din sânge: albumină, globuline etc.;
  • Intervine în procesul de neutralizare şi eliminare a toxinelor din organism;
  • Conţine limfocite, celule specifice cu rol în imunitate;
  • Sinteza unor factori ai coagulării (fibrinogenul, protrombina);
  • Sinteza şi inactivarea unor hormoni;
  • Funcţia de metabolizare a alcoolului;
  • Depozitează numeroase vitamine: vitaminele A, D, E, K și B12;
  • Metabolizează şi depozitează fierului;
  • Depozitează energia sub formă de glicogen.

Ce poți face pentru a păstra ficatul sănătos?

Pentru a avea un ficat sănătos trebuie să păstrezi un stil de viață adecvat. Factorii externi și interni, cum ar fi alimentația, stresul zilnic, agitația, starea psihică sunt în directă corelare cu starea organelor tale.

 Află ce trebuie să eviți pentru menținerea sănătății ficatului!

  1. Alcoolul

Abuzul cronic de alcool perturbă gluconeogeneza și duce la oprirea metabolizării carbohidraților în grăsimi. Consumul excesiv de alcool poate duce la cea mai severă complicație a ficatului, și anume ciroza alcoolică. În acest caz, celulele hepatice normale vor fi înlocuite de celule fibrozate nefuncționale.

  1. Igiena necorespunzătoare

Încearcă pe cât posibil să elimini substanțele poluante și să optezi pentru produse ecologice. Nu îți împrumuta obiectele personale (periuța de dinți) și fii foarte atent la serviciile cosmetice. De asemenea, evită sexul neprotejat (există risc de transmitere a hepatitei virale B, C sau Delta).

Ține departe microbii ce ar putea afecta ficatul. Mâinile murdare reprezintă cel mai mare factor al hepatitei A.

  1. O alimentație dezechilibrată

O dietă sănătoasă menține buna funcționare a ficatului. Introdu în dieta ta legume, carne slabă și, în general, alimente bogate în fibre. Evită pe cât posibil alimentele bogate în grăsimi.

  1. Deshidratarea

Sunt necesare 8 pahare de apă pe zi pentru hidratarea organismului.

  1. Lipsa activității fizice

Sportul este foarte benefic pentru ficat, deoarece poate duce la scăderea cantității de grăsimi periculoase din ficat. Antrenamentele aerobice sunt cele mai eficiente pentru a menține ficatul sănătos, acestea sunt foarte benefice și pentru inimă.

  1. Administrarea de medicamente fără sfatul medicului

Foarte multe medicamente de pe piață conțin substanțe care ne pot afecta ficatul. Antibioticele sau antiinflamatoarele sunt unele dintre ele. Cel mai bine este să te consulți cu medicul înainte de a lua pastile fără prescripție medicală.

  1. Consumul suplimentelor alimentare în exces

Suplimentele de slăbit sau cele care promovează detoxifierea ficatului pot fi dăunătoare. Este important să obții părerea medicului înainte de a lua suplimente.

De asemenea, este foarte important să îți faci analizele anuale și să mergi la medic oricând este nevoie. Astfel, poți preveni oricare afecțiune a ficatului. Optează pentru un stil de viață sănătos!

Surse: 

Marchesini, Giulio, et al. “Weight Loss for a Healthy Liver.” Gastroenterology, vol. 149, no. 2, 2015, pp. 274–78. Crossref, https://doi.org/10.1053/j.gastro.2015.06.015.

Scris de Top 1

Top1 realizeaza cele mai bune topuri online. Recomandarile si locurile prezentate in topurile noastre te ajuta sa te decizi unde te distrezi diseara. Urmareste articolele noastre si beneficiaza de cele mai interesante locuri din oras.

Lasă un răspuns

Comentariul trebuie sa contina minim 30 de cuvinte pentru a fi publicat!

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

De ce apare si cum poate fi tratata angina pectorala?

Cum sa confectionati invitatii de nunta originale