Hypermarketuri in România

0
132
Lidl

Se spune că este greu să poți rezista tentației hypermarketurilor din România, în special în București. Hypermarketurile sunt relativ populare (și recente) în România și aproape toate sunt curate moderne și strălucitoare, cu culoare luminoas și produse variate. Ca un fapt inedit, turiștii străini care vizitează România sunt „avertizați” pe forumuri ca, dacă se află în România, să cumpere de le hypermarketuri și nu de la „magazinele numite alimentară”. E bine de știut, printre altele, că supermarketurile și hypermarketurile sunt deschise de la 8 dimineața până la 10/11 PM, cu excepția unor zile înainte de Paști și Crăciun, când rămân deschise noaptea.

Numărul hypermarketurilor din România nu este deloc în scădere, având de-a face în România cu un fel de „cultură a hypermarketului”, așa cum avem de-a face și cu o „cultură a mall-ului”. Piața românească e dominată, după cum bine știți de brand-uri vest-europene (Carrefour, Cora, Metro, Kaufland, Penny ș.a.). Investitorii străini controlează peste 72% din capitalurile proprii ale companiilor locale, investitorii germani fiind în prim-plan, urmați de olandezi, luxemburghezi, francezi, ciprioți și turci – după cum arăta o analiza KeysFin. Conform datelor Eurostat, la nivel european, românii au alocat (spre exemplu în 2017) cea mai mare parte dintre veniturile gospodăriilor pe alimente și băuturi non-alcoolice (27,8%) din UE, România fiind urmată de lituanieni (22%), estonieni (20,3%) și bulgari (19,5%). Potrivit analiștilor, românii nu mănâncă mai mult decât alți europeni, ci cheltuie mai mult raportat la veniturile lor. Tot potrivit specialiștilor, sectorul de retail se află, la ora actuală, în plin proces de maturizare în România, după expansiunea galopantă din perioada 2000-2010. Dar să aruncăm un ochi pe lista hypermarketurilor din România, ca să vedem cam cum se clasează acestea.

1. Hypermarketul Kaufland

Kaufland

Kaufland este un lanț german de hipermarketuri, parte a grupului Schwarz care deține și Lidl și Handelshof. Și-a deschis primul magazin în 1984 în Neckarsulm și s-a extins rapid pentru a deveni lider în ceea ce a fost anterior Germania de Est. Lanțul operează peste 1.200 de magazine din Germania, Republica Cehă, Slovacia, Polonia, România, Bulgaria și Croația. Kaufland intenționează să deschidă magazine în Australia și Moldova. Kaufland în Tomaszow Mazowiecki, Polonia. Istoria Kaufland a început atunci când Joseph Schwarz a intrat în Südfrüchte Großhandlung Lidl & Co. la Heilbronn în calitate de acționar în 1930, care a fost apoi redenumit Lidl & Schwarz KG. În anii următori, compania și-a propus să își extindă gama și să devină angrosist alimentar. După cel de-al Doilea Război Mondial, compania a fost reconstruită: în 1954 a intrat în lanțul A&O. În România, lanțul de hypermarketuri Kaufland a consemnat vânzări totale de 10,08 miliarde de lei și un profit net de 670 de milioane. Compania avea la finele anului 2017 un număr de 13.519 angajați. Spre comparație, în 2016, Kaufland avea vânzări de 9,69 miliarde de lei și un profit de 653 milioane de lei. Compania face parte din grupul german Schwartz, care mai deține și lanțul Lidl.

2. Hypermarketul Carrefour

Carrefour

Carrefour S.A. este un retailer multinațional francez cu sediul în Boulogne Billancourt, Franța, în departamentul Hauts-de-Seine, lângă Paris. Este unul dintre cele mai mari lanțuri de hypermarketuri din lume, cu 12.300 de magazine self-service (inclusiv 1.528 hypermarket-uri) la sfârșitul anului 2016. Carrefour operează în peste 30 de țări din Europa, America, Asia și Africa. Carrefour înseamnă „răscruce” în franceză. Compania este o componentă a indicelui bursei Euro Stoxx 50. Carrefour este un retailer important la noi în țară, cu afaceri de 10 miliarde de lei în 2018. Carrefour a înregistrat în 1999 subsidiara Carrefour Hiproma în România, în parteneriat cu francizorul Hyparlo, o afacere de familie din Franța. Carrefour România a mai preluat, în 2017, lanțul de supermarketuri Billa din România pentru 97 milioane de euro. După preluare, majoritatea magazinelor Billa au fost redenumite Carrefour Market, iar altele Supeco și Carrefour Express.

3. Lidl

Lidl

Lidl Stiftung&Co. îi aparține lui Dieter Schwarz, care deține și lanțurile de magazine Handelshof și hypermarketul Kaufland. Lidl este concurentul principal al unui lanț de reduceri german similar Aldi pe mai multe piețe, inclusiv în Statele Unite. Există magazine Lidl în fiecare stat membru al Uniunii Europene, cu excepția Letoniei și Estoniei. Magazinele Lidl sunt prezente și în Elveția, Serbia și Statele Unite. Lidl Discount a obținut înRomânia, în 2017, un profit net de 352 de milioane de lei la o cifra de afaceri de 6,51 miliarde de lei. Lidl s-a extins rapid în România, cot la cot cu rivalii de la Mega Image și Profi. Lidl a încheiat 2017 cu 220 de magazine deschise. Compania s-a lansat oficial în România în 2011, după ce în 2010 a cumpărat cele 96 de magazine din rețeaua Plus de la grupul german Tengelmann. La finele anului trecut, Lidl avea 4.815 angajați în România. Lidl activează în 30 de țări și are peste 215.000 de salariați, mai bine de 10.000 de magazine și peste 100 de centre logistice.

4. Auchan

Auchan

Auchan este un grup multinațional francez de retail cu sediul central în Croix, Franța. A fost fondat în 1961 de Gérard Mulliez și este deținut de Mulliez Family, care are o participație de 95% în companie. Cu 354.851 de angajați, dintre care 261.000 au o participație de 5% în companie, este al 35-lea cel mai mare angajator din lume. Numele provine de la primul magazin Auchan din Roubaix din districtul Hauts-Champs, a cărui pronunție este identică cu cea a „Auchan”. În România acest hypermarket are venituri totale de 5,23 miliarde de lei și un profit de 74,9 milioane de lei. Lanțul de hypermarketuri a integrat în ultimii ani lanțul de magazine Real, cumpărate de la grupul german Metro. Grupul francez Auchan este controlat în proporție de 89,8% de către familia Mulliez. Auchan are 33 de hipermarketuri în țara noastră.

5. Mega Image

Mega Image

Cele mai citite articole

Mega Image a fost înființat în România în 1995, deținut fiind de Ahold Delhaize. Acesta operează 704 magazine sub denumirea de Mega Image, în județele Argeș, Brașov, București, Cluj, Constanța, Dâmbovița, Giurgiu, Ilfov, Prahova, Timiș și Bacău. A înregistrat vânzări de 4,91 miliarde de lei în 2017 și un câștig net de 201 milioane de lei. Mega Image face acum parte din lanțul olandez Ahold, după ce acesta cumpărat grupul belgian Delhaize în 2016. Mega Image are peste 500 de magazine în România, dintre care mai bine de jumătate sunt Shop&Go. În 2014, Mega Image a preluat lanțul de magazine Angst.

6. Profi

Profi

Inițial un supermarket cu reduceri deținut de Louis Delhaize Group, Profi a devenit o rețea care se răspândește în mai multe țări din Europa. Cele 67 de supermarket-uri operate în România au fost cumpărate în 2009 și dezvoltate în continuare de Polish Enterprise Fund VI (PEF VI), un fond de capital privat administrat de Enterprise Investors (EI). În noiembrie 2016, Profi a fost cumpărat de grupul de investiții MEP Retail Investments, parte a partenerilor Mid Europa. Profi Rom Food, operatorul lanțului Profi în România, a avut în 2017 afaceri de 4,73 miliarde de lei și un profit de 130 de milioane. La sfârșitul lunii martie 2018, Profi avea 741 de magazine amplasate în 397 de localități din România. Din decembrie 2016, rețeaua este deținută de către fondul de investiții Mid Europa Partners, care a preluat compania de la fondul Enterprise Investors cu 533 de milioane de euro. Mid Europa Partners mai deține în România și lanțul de clinici Regina Maria, iar în Polonia controlează retailerul Zabka.

7. Metro

Metro

Metro Cash & Carry este un lanț de comerț cu ridicata multinațional german, deținut de Metro AG, care operează cluburi de depozitare destinate numai membrilor din Europa, China, India, Japonia și Pakistan. Conceptul de „cash-and-carry” se bazează pe autoservire și cumpărarea în vrac, iar grupurile principale de clienți sunt hoteluri, restaurante, catering, comercianți și alți profesioniști de afaceri. La noi în țară Metro pariază pe franciza La Doi Pași Metro Cash&Carry România (nu a depus rezultatele financiare pe anul 2017, dar în 2016 consemna afaceri totale de 4,35 miliarde de lei și un profit de 103 milioane de lei). Rețeaua Metro din țara noastră include 30 de centre de distribuție, dintre care 5 magazine Metro Punct. Compania alimentează și magazinele din franciză La Doi Pași. În octombrie 2017, rețeaua La Doi Pași număra 430 de magazine.

8. Selgros

Selgros

Selgros este un lanț de cash & carry în Europa, deținut de Transgourmet Holding, o filială deținută integral de Coop (Elveția). A început în 1989 ca o asociere comună între Rewe Group (50%) și Otto Group (50%). În martie 2008, Rewe a preluat 100% din companie, iar în octombrie 2008 a format compania Transgourmet Holding cu Coop. În 2011, Coop a achiziționat interesele rămase ale Transgourmet, care includea Selgros. Lanțul cash&carry Selgros și-a crescut la rândul său vânzările în România: de la 3,29 miliarde de lei în 2016 la 3,64 miliarde de lei în 2017. Profitul a urcat și el de la 25 de milioane de lei la 48,8 milioane de lei. Selgros este din 2011 parte a Transgourmet Holding, la rândul sau parte a grupului elvețian Coop. Selgros are în România 22 de magazine. Spre deosebire de ceilalți retaileri care se adresează consumatorilor, Selgros vinde în special firmelor, făcând parte din aceeași categorie cu rivalul sau german Metro.

9. Penny 

Penny

Penny sau Internațional Penny Market (în Austria Penny Markt) este un lanț de supermarketuri cu reduceri cu sediul în Germania, care operează 3.550 de magazine. Piața a fost fondată de Leibbrand Gruppe în 1973; din 1989 este deținut integral de Rewe Group. REWE România, operatorul magazinelor Penny Market, a raportat venituri de 2,99 miliarde de lei în 2017 și un profit net de 19,1 milioane de lei. Societatea avea în decembrie 2017 un număr de 4.190 angajați, conform datelor de la Ministerul Finanțelor. În România există peste 200 de magazine Penny Market, iar compania deține și trei centre logistice în localitățile Stefanestii de Jos, Turda și Bacău. La nivel mondial, grupul REWE are peste 15.000 de magazine și mai bine de 330.000 de angajați.

10. Cora

Cora

Cora este un grup cu amănuntul de hipermarketuri situate în Franța și în alte părți din Europa. Cora a fost fondată în 1974 de supermarketul care deține Louis Delhaize Group după ce a preluat trei hipermarketuri Carrefour situate în Belgia. Acestea trei au fost inițial înființate în jurul anului 1969, ca o franciză de tip joint venture între alte două companii: Grupul Carrefour și Grupul Delhaize. Grupul Louis Delhaize deține mai multe lanțuri de supermarketuri și hypermarketuri la nivel internațional, inclusiv Cora, Louis Delhaize, Match, Profi, Truffaut, Ecomax, Animalis, Sovena și Houra. Numele „Cora” este împrumutat de la zeița greacă Persefone (Roman: Proserpina), care este cunoscută și sub numele de Cora. România Hypermarche, care deține magazinele Cora din țară noastră, a consemnat în 2017 afaceri de 1,77 miliarde de lei, în creștere ușoară față de vânzările de 1,74 miliarde de lei din anul precedent. Pe de altă parte, compania a trecut de la o pierdere de 5,8 milioane de lei în 2016 la un plus de 3,7 milioane anul trecut. Societatea face parte din grupul Louis Delhaize. Acesta nu trebuie confundat cu grupul Ahold Delhaize, care deține magazinele Mega Image.

Tu de la ce hypermarket din România îți faci cumpărăturile?

Cele mai citite articole

LĂSAȚI UN MESAJ

Comentariul trebuie sa contina minim 30 de cuvinte pentru a fi publicat!
Please enter your comment!
Please enter your name here