Dacă ai condus vreodată o mașină manuală, atunci cu siguranță știi cât de important este ambreiajul. Este vorba despre cea de-a treia pedală, cu ajutorul căreia schimbi vitezele și care decuplează roțile, fără a afecta motorul. O mașină automată nu are pedală de ambreiaj, dar orice șofer ar trebui să se familiarizeze cu rolul și modul de funcționare al acestei componente a mașinilor manuale. Un ambreiaj Dacia Logan este perfect pentru a deprinde această abilitate pe viață, de care nu știi niciodată când vei avea nevoie.
- Utilizare
Ambreiajul este utilizat pentru dispozitivile care au două axe rotative. În general, una dintre axe este acționată de un motor, iar cealaltă acționează o componentă diferită. Cu ajutorul ambreiajului, cele două axe sunt conectate, astfel încât se pot bloca împreună și pot funcționa la aceeași viteză ori pot fi decuplate și pot funcționa la viteze diferite.
- Necesitate
Ambreiajul este necesar deoarece motorul se rotește în permanență, în schimb roțile au și momente de pauză. Dacă roțile nu ar fi deconectate de la motor în timp ce mașina staționează, motorul s-ar strica rapid. Practic, ambreiajul permite continuarea funcționării motorului chiar dacă transmisia nu se mai rotește, realizând cuplarea sau decuplarea în momentele necesare.
- Componente
Cele mai citite articole
Simplist spus, ambreiajul separă motorul de roți, pentru ca tu să poți schimba viteza ori să oprești mașina, în timp ce motorul merge. Cu ajutorul celor trei componente ale sale: discul de ambreiaj, placa de presiune și volanta, ambreiajul permite cuplarea motorului și a transmisiei, astfel încât acestea să se rotească împreună, la aceeași viteză. Atunci când pedala de ambreiaj este apăsată, arcurile din ambreiaj aduc împreună cele trei componente, permițând schimbarea cu ușurință a vitezelor.
- Probleme
Ambreiajul are nevoie să fie schimbat, oricând apar unul sau mai multe dintre semnele următoare:
- Pedală slăbită, care vibrează ori care se simte diferit atunci când este apăsată
- Zgomote ciudate ori scârțâit atunci când apeși pedala de ambreiaj
- Motorul poate fi turat, dar accelerația mașinii este slabă
- Este dificil să schimbi vitezele
- Momente de pierdere a accelerației în timpul mersului
- Reguli pe care să le respecți atunci când conduci o mașină manuală
- Evită să utilizezi pedala ambreiajului ca suport pentru picior. Atunci când apeși pedala, ambreiajul este cuplat parțial, iar asta duce la uzarea prematură a componentelor acestuia.
- Evită să ții în permanență mâna pe schimbătorul de viteze. În mod similar cu sprijinirea piciorului pe pedala de ambreiaj, mișcarea continuă a schimbătorului poate duce la uzură prematură.
- Când mașina staționează, scoate-o din viteză. Chiar dacă uneori poate fi mai comod să o lași în viteză, trebuie să știi că menținerea angrenajelor cuplate atunci când mașina nu se deplasează va duce la uzură inutilă a acestora și la o funcționare defectuoasă. Data viitoare când ești oprit în trafic, chiar dacă motorul merge, scoate-o din viteză, ia mâna de pe schimbător și ridică piciorul de pe pedala de ambreiaj.
- Utilizează mereu viteza corectă. O mașină automată îți pune la dispoziție o transmisie care lucrează singură, schimbând treptele de viteză atunci când accelerezi. O mașină automată, în schimb, îți va lăsa în totalitate responsabilitatea schimbărilor treptelor de viteză. Atunci când te deplasezi cu mașina, pe măsură ce accelerezi, va trebui să parcurgi în ordine treptele de viteză. În plus, schimbă treapta de viteză imediat, în momentul în care este disponibilă, evitând momentele în care motorul are o turație prea mare, pentru a prelungi durata de viață a tuturor componentelor.
- Apasă mereu pedala de ambreiaj atunci când schimbi treptele de viteză. Chiar dacă pare greu de crezut, treptele de viteză pot fi schimbate fără cuplarea ambreiajului, dar este o procedură care trebuie evitată complet, deoarece poate afecta foarte grav chiar funcționarea motorului. Este obligatoriu să cuplezi ambreiajul, și să deconectezi astfel motorul de transmisie, de fiecare dată când schimbi treapta de viteză.