A venit iarna și chiar dacă în unele zone nu a apărut încă zăpada șoferii trebuie să își pregătească mașinile de anotimpul rece. Una dintre aceste măsuri este schimbarea anvelopelor cu unele speciale de iarnă.
Pentru cei care se întreabă dacă ar putea păstra cauciucurile de vară și în timpul iernii, răspunsul este nu. Utilizarea anvelopelor de vară în condiții de iarnă poate fi periculoasă și riscă să vă deterioreze anvelopele.
În cel mai fericit caz anvelopele all-season ar putea fi o opțiune pentru condiții de iarnă ușoară.
Dacă carosabilul este acoperit cu zăpadă sau temperaturile sunt sub limita înghețului vă recomandăm să nu folosiți anvelope de vară.
Pierderea tracțiunii și aderența slabă
Cele mai citite articole
Anvelopele de vară au o rezistență la rulare mai mică decât anvelopele de iarnă; acest lucru îmbunătățește eficiența și manevrabilitatea, reducând în același timp nivelurile de zgomot. Asta pe un carosabil uscat. Banda de rulare a acestor anvelope are însă performanțe slabe pe gheață și zăpadă.
În timpul iernii, cu anvelopele de vară vei avea o accelerație slabă. În plus, anvelopele de vară au o rezistență redusă la rulare, rezultând distanțe mari de frânare pe gheață sau zăpadă.
O anvelopă de iarnă are o bandă de rulare adâncă, cu striații mari care oferă aderență pe zăpadă și pe gheață, oferind timpi de frânare mai scurți. De asemenea, compusul din anvelopele de iarnă este mult mai moale la temperaturi scăzute, menținând anvelopele maleabile și capabile să mențină tracțiunea. În schimb, compusul din cauciucul din care sunt realizate anvelopele de vară este conceput pentru vreme caldă și se întărește pe timpul iernii din cauza temperaturilor mici, ceea ce înseamnă pierderea aderentei.
Pericol de deteriorare datorat temperaturilor scăzute
Chiar și pe drumurile uscate fără gheață și zăpadă, iarna aduce temperaturi mai reci. Anvelopele de vară nu sunt construite pentru vreme rece. Banda de rulare a anvelopei se va rigidiza. Pe lângă reducerea tracțiunii, acest lucru prezintă un risc pentru anvelopă.
Anvelopele de vară își vor pierde astfel elasticitatea și se pot crăpa. Există chiar riscul de așchiere din cauză că devin prea rigide. Anvelopele zdrobite și crăpate trebuie înlocuite pentru siguranța celor care se află în mașină.
Distanță foarte mare de frânare
Distanța de frânare pe timp de iarnă este un alt factor de luat în calcul. Dacă ai anvelopele de vară, pe un drum înzăpezit, la o viteza de 50 km/h îți trebuie 43 de metri din momentul în care ai frânat până în momentul în care mașina se oprește, comparând cu 35 de metri în situația în care ai cauciucuri de iarnă. Pe gheață vei aluneca 70 de metri dacă frânezi cu cauciucuri de vară la o viteza de 35 km/h, pe când cu cauciucuri de iarnă cu 10 metri mai puțin.