Mall-urile din România sunt foarte căutate, iar românii, potrivit sondajelor efectuate în ultimul timp, se dovedesc a fi fani mall-uri. Conform unui studiu recent realizat, mall-urile din București atrag zilnic peste 200.000 de oameni , fiind principala destinație pentru a face cumpărăturile. În prezent, Bucureștiul are 12 mall-uri și mai mult, dacă cele funcționale sunt ocupate aproape la întreaga capacitate, cele în construcție au deja solicitări pentru închiriere de spații. dar de unde această pasiune a românilor pentru mall-uri? În primul rând americanii au constituit, desigur, inspirația – nu numai a românilor, în ceea ce privește mall-urile, ei fiind inițiatorii a ceea ce astăzi numim „”cultura mall-urilor”.
Cel puțin un nou centru comercial a fost construit în Statele Unite în fiecare an, începând cu anii 1950, iar 19 au fost deschise doar în 1990. Aceste „catedrale de consum” – după cum au fost numite mall-urile, termenul fiind creat de sociologul George Ritzer pentru a descrie spații mari de cumpărături au ajuns un scop în sine în cultura consumatorului, aflată în plină expansiune atat în acei îndepărtați ani 50, cât și în prezent. Cultura consumatorului de mall în România este relativ de dată recentă, având în vedere când a fost construit primul mall din București – așa cum se va evidenția din lista de mai jos. Haideți, recunoașteți că nu odată ați petrecut ore întregi…la mall. Înconjurând fântâni interioare și parcurgând în pași de dans scări rulante în timp ce cărați sacoșe cu lucruri care mai de care „de firmă”. Deși analiștii nu odată subliniază că românii își petrec mult prea mult timp la mall, în detrimentul aerului liber, trebuie să recunoaștem că această urban culture a cucerit un piedestal de pe care este foarte greu să o dai jos: inima consumatorului…
1. Mall AFI Palace Cotroceni
Acest centru comercial din București a fost construit pe fosta platformă a UMEB și a fost inaugurat la 29 octombrie 2009 și este situat în partea centrală de vest a orașului, în sectorul 6. Acesta este în prezent unul dintre cele mai căutate mall-uri din Capitală. Din punct de vedere informativ, investiția în acest proiect de mall a atins cifra de 300 milioane euro. AFI Palace Cotroceni este deținut de compania AFI Europe – această companie fiind parte a grupului Africa Israel. Suprafața mall-ului este de aproximativ 76.000 metri pătrați, cuprinzând 300 de magazine, 2.500 de locuri de parcare, un hypermarket Auchan deschis non stop, 20 de săli de cinema, primul cinematograf IMAX din România (3D), restaurante, pistă de carting, două cazinouri, patinoar, perete de escaladă, lac artificial, teren de joacă pentru copii, pistă de role, bowling și snooker. Ca un fapt inedit, în acest mall se află ceva ce ați observat probabil demult, dar nu îi știți povestea! Respectiv o pânză de păianjen, cu o dimensiune de 250 mp, aceasta fiind cea mai mare dintr-un parc de aventură din România (a fost realizată din aproximativ 1 km de sfoară).
2. Mall ParkLake
E un proiect dezvoltat de portughezii de la Sonae Sierra si de grupul irlandez de investiții Caelum Development (în urma unei investiții de 180 de milioane de euro). Este un mall la fel de mare ca și Mega Mall iar la subsol se găsește un hypermarket Carrefour. Poziționarea lui lângă Parcul IOR (zona restaurantelor dispune de o terasă mare, de unde se poate admira parcul) îl face să fie o destinație perfectă, atât pentru shopping, cât și pentru plimbarea în aer liber. De fapt, ParkLake Shopping Center se evidențiază ca fiind un complex comercial unic, proiectat fiind conform unor standarde înalte de urbanism și arhitectură, în cadru natural. A fost gândit să reunească trei concepte principale: natura, parcul și familia. ParkLake oferă astfel oportunități de petrecere a timpului liber, inclusiv timpul dedicat shopping-ului, mall-ul având o importantă suprafață dedicată magazinelor de brand.
3. Promenada Mall
Se spune despre acest mall că reprezintă o alternativă a mall-ului din Băneasa, pentru locuitorii zonei de nord. Construcția la Promenada Mall a început în 2012 (a durat 22 de luni), într-o perioadă considerată de către analiștii financiari ca fiind de aparentă criză financiară. De fapt, este primul mall din București deschis după criza financiară din perioada 2007-2009, dezvoltat fiind către fondul de investiții Raiffeisen Evolution. Mall-ul găzduiește peste 140 de magazine de brand, este construit pe 6 nivele și are parcări. Fiind amplasat în zona de nord a Capitalei unde sunt zeci de clădiri de birouri, Promenada a fost denumit și ”Mall-ul Corporatiștilor”. Ca un fapt inedit, acest mall a câștigat premiul I la categoria „Soluții mixte” la Prima ediție a premiilor Rigips Trophy România, iar în noiembrie 2013, centrul comercial a fost cumpărat de către fondul de investiții.
4. Mall Băneasa
Mall-ul Băneasa sau Băneasa Shopping City este un centru comercial din nordul Bucureștiului și a fost deschis la 18 aprilie 2008. Face parte din Băneasa Developments – deținut de oamenii de afaceri Gabriel Popoviciu și Radu Timofte. Pe lângă Platforma Comercială Băneasa, Băneasa Developments orchestrează un mix unic de dezvoltări imobiliare, managementul centrelor comerciale și o unitate de divertisment extinsă. Băneasa Shopping City este o zonă comercială și imobiliară extinsă situată în zona de nord a Bucureștiului, cea mai bogată și mai dezvoltată zonă a orașului, chiar lângă cea mai circulată șosea a țării și în drumul către Aeroportul Internațional Otopeni. Mall-ul a fost construit de către firma franceză Bouygues, în 2008. Investiția în dezvoltarea mall-ului a fost de 150 de milioane de euro. Mall-ul include 280 de magazine, are 55.000 de metri pătrați și mai include, de asemenea, Grand Cinema&More, inaugurat în 2011. De asemenea, are o revistă trimestrială de modă și stil de viață (Styler) și a dezvoltat unul dintre cele mai eficiente sisteme inteligente de gestionare a clădirilor din România. Amplasarea lui lângă Ikea, face din această destinație una ideală pentru locuitorii din zona de nord a Capitalei. Nu în ultimul rând, aici s-a deschis primul Taco Bell din România, mulți spunân că acest lucru demonstrează încă odată că nu degeaba și-a câștigat renumele de cel mai popular mall.
5. București Mall
Cele mai citite articole
E primul mall care s-a construit în Capitală, fiind inaugurat în septembrie 1999. Situat în cartierul Vitan, mall-ul a fost construit într-un fost “circ al foamei”, abandonat după Revoluție. În prezent, Mall Vitan, așa cum mai este cunoscut, este unul dintre cele mai vizitate centre comerciale din țară, având de-a lungul timpului un flux constat de clienți. Mall-ul s-a tot extins în ultimii 10 ani prin construcția mai multor aripi, cât și a altor corpuri de parcare. Accesul este variat, fiind posibil atât dinspre Calea Vitan cât și dinspre Dristor pe Calea Dudești. Deci, București Mall este cel mai vechi centru comercial construit vreodată în București, dar ar putea deține recordul și pentru cel mai vechi și destul de modern mall. București Mall se mai numește și Vitan Mall pe plan local (dacă doriți să mergeți acolo cu un taxi ar fi mai bine să spuneți Vitan Mall), deoarece este situat pe Calea Vitan.
6. Veranda Mall
Veranda este un centru comercial de proximitate, deschis în data de 27 octombrie 2016, în zona Obor. Veranda Mall găzduiește Carrefour, Decathlon, World Class, H&M, C&A, Deichmann, LC Waikiki, Noriel, Triumph, Pepco, Gerovital, Cupio, Starbucks etc. Este aproape și de cartierele Colentina și Pantelimon. În zonă se afla Hala Obor, Gara de Est, Autogara C&I, Hotel Eos și altele. Accesul în parcare se face doar din strada Ziduri Moși, ceea ce aglomerează zona. Mall-ul dispune de mai puține magazine și restaurante, comparativ cu Mega Mall, vecinul din Pantelimon. Este și mai liber față de alte mall-uri iar parcarea de la ultimul etaj, oferă o panoramă interesantă asupra împrejurimilor.
7. Grand Arena Mall
Grand Arena Mall se află la sud de București, în Berceni, la intersecția dintre strada Turnu Măgurele, bulevardul Metalurgiei și șoseaua Gilăului. Este ancorat de Hypermarket Carrefour și este deservit de o parcare subterană cu aproximativ 2.000 de locuri de mașină. Este dispus pe două nivele și este structurat în așa fel încât să fie locul ideal de cumpărături pentru familii. Parcarea gratuită care poate cuprinde 2100 mașini împreună cu magazinele destinate cumpărăturilor sau petrecerii timpului cu cei dragi face ca Grand Arena să fie dedicat familiștilor și nu numai. Dacă nu știați, mall-ul a fost dezvoltat de familia afaceriștilor francezi Harfi și a implicat o investiție de 187 de milioane de euro, suprafața închiriabilă fiind de 50.000 de metri pătrați.
8. Mall Sun Plaza
A devenit centrul comercial principal din sudul capitalei, după deschiderea sa din februarie 2010. De atunci, mulțime de oameni au făcut cumpărăturile de aici, bucurându-se de luxul oferit de Sun Plaza, de decorațiunile inedite, de cinematograf sau clubul Oxygen. Acest mall este gestionat de CBRE România și deținut de Sparkassen Immobilien AG, fiind proiectul firmei internaționale de arhitecți Chapman Taylor. Mall-ul are: 1 hypermarket Cora (11.300 m²), 1 magazin bricolaj Leroy Merlin (12.300 m²), 138 de magazine – inclusiv ancore Zara, C&A, H&M, Hervis, Humanic, Deichmann, Koton, Flanco, 15 complexe cinematografice Cinema City, fast-food-uri și restaurante, loc de joaca pentru copii, 2.000 de locuri de parcare subterane și supraterane, mai mult de 3.500 m2 de terasă în aer liber (etajul 1), conexiune directă de la stația de metrou Piața Sudului prin pasaj subteran (iunie 2010).
9. Mall Plaza România
Mall-ul Plaza România este centrul comercial din București cu construcția bazată pe un „circ al foamei” abandonat după căderea lui Nicolae Ceaușescu. Mall-ul are 3 părți distincte – o structură centrală cu o cupolă în diametru de 40 de metri și două noi și complexe structuri de aripi. Centrul are două secțiuni funcționale – un mall și un hipermarket, care pot fi operate independent în funcție de condițiile de funcționare. Site-ul include, de asemenea, un parcare în aer liber și un park interior. Întreaga structură are 4 etaje: subsolul, care conține zone de parcare și agrement; parterul, care conține magazine mari, hipermarket și magazine cu amănuntul; primul etaj, care conține magazine de vânzare cu amănuntul, zone de agrement și cinematografe; și la etajul al doilea, care conține mai multe magazine de retail și cinematografe, precum și o alee de bowling, un centru de fitness și un food court.
10. Mega Mall
Se află în cartierul Pantelimon, Mega Mall completând zona unde se mai află și Arena Națională. Mega Mall este unul dintre cele mai mari mall-uri din țară fiind vizitat de mii de oameni zilnic. Mega Mall se desfășoară pe 4 niveluri, iar vizitatorii au la dispoziție 3.000 de locuri de parcare dintre care 1.000 se află pe acoperiș, fără să ofere aceeași panoramă ca și Veranda Mall. Suprafața pe care este construit mall-ul este de 230.000 de metri pătrați, iar centrul comercial se laudă cu cea mai mare suprafață construită din România având peste 200 de magazine printre care și un hypermarket Carrefour. Mall-ul dispune și de un cinematograf cu 14 săli și prima sala echipată cu tehnologie 4Dx din România.