Volanta motorului este o piesa foarte importanta a autoturismelor, avand forma unui disc cu masa si inertie foarte mari, dar si cu echilibrare si planeitate perfecte. Rolul unei volante, alaturi de rolul arborelui cotit este foarte important pentru motoarele cu ardere interna. Se va pune accent pe uniformizarea miscarii de rotatie a arborelui cotit, dar si pe transmiterea cuplului motor catre sistemul de transmisie al autovehiculului.
Importanta volantei pentru functionarea autoturismului
Uniformizarea miscarii de rotatie este importanta din doua puncte de vedere. In primul rand, pistonul nu genereaza lucru mecanic in mod continuu, dat fiind faptul ca forta de apasare actioneaza asupra arborelui cotit pe cursa de destindere a pistonului, iar mecanismul biela –manivela are o miscare alternativa, cu o viteza care variaza, determinand ca miscarea arborelui cotit sa nu fie una completa.
Acest lucru inseamna ca miscarea de rotatie a arborelui cotit are loc datorita volantei, care are o masa mare si o inertie pe masura, actionand ca un acumulator de energie cinetica. Volanta inmagazineaza energia mecanica pe cursa de destindere a fiecarui piston si are un rol foarte important la pornirea motorului.
Datorita evolutiei continue a motoarelor, indeosebi in ceea ce priveste cresterea performantelor dinamice, apar efecte nedorite, precum cresterea cuplului motor si intensificarea vibratiilor din grupul motor – propulsor. Aceste efecte sunt atenuate de volanta al carui scop este uniformizarea fluctuatiei de energie si transformarea acesteia in miscare de rotatie.
Cele mai citite articole
In oferta magazinului online Vrum Auto sunt disponibile mai multe modele de volante, in functie de necesitatile fiecarui conducator auto in parte, la un raport calitate – pret foarte bun. Fiecare volanta este descrisa in mod corect si complet, informatiile fiind clare, astfel incat sa ajute cumparatorul sa ia cea mai buna decizie. Si fotografiile care insotesc produsele sunt corect realizate si foarte necesare in decizia de cumparare.
Pe piata sunt disponibile si volante duble, aparute din cauza evolutiei continue a motoarelor, care mareste valoarea cuplului motor, reduce masele componentelor, mareste numarul treptelor de viteza – factorii principali ce intensifica vibratiile din grupul moto-propulsor. In vederea atenuarii vibratiilor, volantele simple au evoluat in volante duble, al caror rol este acela de a decupla motorul de transmisie, din punctul de vedere al vibratiilor transmise.
Diferentele dintre volantele simple si cele cu masa dubla sunt numeroase. Volantele cu masa dubla absorb mai bine socurile, ofera o deplasare mai lina a masinii. Ele sunt ideale pentru mersul la viteze mai mici; in plus, asigura o economie de combustibil semnificativa si descarca forta centrifuga a transmisiei si a arborelui.
Volanta simpla reduce costurile cu 30-50%, are o durabilitate mai mare, nu are in componenta piese cu masa simpla, iar conducatorii auto care au un stil de condus mai agresiv vor aprecia mai mult volanta simpla.
Din punctul de vedere al pretului, volanta simpla este mai ieftina, in timp ce volanta dubla are un pret ceva mai mare. Din punct de vedere tehnic, pe unele masini se pot monta fara probleme volantele clasice, in timp ce pe alte masini se monteaza volante duble. Rezultatul montarii unei volante potrivite este confortul sporit, vibratiile si zgomotele reduse sau eliminate si economia de combustibil.