In Roma, la inceputul secolului XX, Maria Montessori a pus bazele unei scoli de-a dreptul revolutionare prin viziunea noua adusa asupra educatiei. Apartamentul in care s-a infiintat prima institutie de acest tip era plin de jucarii menite sa le stimuleze toate simturile copiilor, astfel incat ei sa invete prin experiente reale, in loc de memorarea unor notiuni teoretice.
De-a lungul anilor, alternativa Mariei Montessori la educatia clasica s-a dovedit a fi deosebit de eficienta in cazul tinerilor cu nevoi speciale. In urma acestei concluzii, specialistii au incercat o multitudine de metode educationale prin joc, insa doar cateva dintre aceste experimente s-au dovedit a fi de succes. Printre neuropsihologii care au facut progrese semnificative in acest demers se numara si doctorul canadian Daniel LeGoff care, la aroximativ 100 de ani dupa Montessori, a demonstrat ca terapia cu seturi LEGO contribuie la dezvoltarea abilitatilor sociale in randul copiilor cu autism.
Iata ideea din spatele metodei de terapie prin LEGO:
Diferenta dintre copiii neurotipici si cei cu nevoi speciale
Persoanele neurotipice au norocul de a putea participa, in copilarie, la jocuri in grup, bazate pe imaginatie. Tinerilor obisnuiti le este facil sa isi inchipuie atat situatii fantastice, cat si reale, semn ca inteleg, intr-o mare masura, lumea in care traiesc. De asemenea, jocurile prin care cei mici interationeaza ajuta la imbunatatirea capacitatii de a se imprieteni si de a lucra in echipa.
Copiii cu autism, in schimb, intampina dificultati in aceste circumstante. Lor le este mult mai comod sa functioneze pe cont propriu, fara sa fie modificati de ceea ce se intampla in jurul lor. Ei gasesc un profund sentiment de liniste facand aceeasi actiune in mod repetat si percep schimbarea ca fiind suparatoare. Pentru a se integra cat mai usor in societate, ei au nevoie sa invete, prin pasi mici, cum sa colaboreze cu persoanele din jurul lor.
Cum influenteaza jucariile LEGO relatiile sociale dintre tinerii cu autism
Seturile formate din mici cuburi de plastic sunt indragite de copiii cu nevoi speciale deorece repezinta o activitate sigura, predicitibila. Daca vrei sa cunosti avantajale unor jucarii, poti sa vezi aici LEGO Duplo, disponibile pe Altex.ro. Se considera faptul ca ele solicita mai multe functii ale creierului, in acelasi timp: acitivitate vizuala si motorie, gandire analitica si un simt dezvoltat al proportiei.
Pentru aceasta forma de terapie este nevoie de un adult care sa supravegheze, cu calm si intelegere, interactiunea dintre cei mici si cel putin 3 copii care sa se incadreze in urmatoarele categorii:
1. MANAGERUL citeste instructiunile, coordoneaza desfasurarea constructiei, identifica piesele de care este nevoie si cere ajutorul pentru a le gasi.
2. FURNIZORUL este cel care se ocupa de distribuirea pieselor, in functie de cerintele pe care i le adreseaza managerul.
3. MUNCITORUL realizeaza modelul dupa ce primeste indicatiile precioase si piesele necesare de la colegii sai.
Metoda dezvoltata de LeGoff ii provoaca pe tinerii cu nevoi speciale sa isi depaseasca limitele, intr-un mod placut si familiar. Desi niciun tip de terapie nu poate fi garantat drept eficient in 100% din cazuri, este foarte sigur faptul ca jocul in grup cu piese de LEGO este o maniera interesanta si distractiva prin care copiii cu autism isi pot imbunatati modul de a socializa.
Sursa foto: pexels.com